خطا
  • JUser: :_بارگذاری :نمیتوان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 235

راهنمای جامع تحقیقات برای دانشجویان

راهنمای جامع تحقیقات برای دانشجویان - 4.4 out of 5 based on 5 votes
5 Votes4.45 

دفتر استعدادهای درخشان، براساس تجربیات دانشجویان ترم های بالاتر راهنمای زیر را برای کلیه دانشجویان دانشکده تنظیم کرده است.در این بخش این راهنمایی ها به صورت مرحله به مرحله به همراه توضیحات مربوطه، قرار داده شده است.

 

توجه: با توجه به اینکه در حال حاضر این امکان برای دانشجویان وجود دارد که مقالات مروری خود را در مجله دندانپزشکی دانشجویان منتشر کنند، شاید اولین گام برای علاقمندان به پژوهش این باشد که مقاله ای مروری برای این ژورنال بنویسند تا هم مقاله نویسی را به سادگی یاد بگیرند و هم شروع به نوشتن و تمرین مقاله نویسی کنند. (راهنمای نگارش مقالات مروری)

 

راهنمای تحقیق
(مخاطب این راهنما دانشجویان دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی هستند.)
پیشنهاد ما به شما برای کارهای تحقیقاتی به شرح زیر است. البته بسته به توانایی ها و سوابق هرشخص، شاید مراحل اولیه ضروری نباشد.


مرحله اول: یادگیری مقدماتی پروپوزال نویسی
با مطالعه کتاب های روش تحقیق، شرکت در کارگاه های روش تحقیق در دانشکده ویا در دانشگاه ویا مطالعه جزوه پروپوزال نویسی دفتر استعدادهای درخشان، شما با نوشتن پروپوزال آشنا خواهید شد و به ضروری ترین ابزار پژوهش مجهز خواهید شد. همچنین شرکت در ژورنال کلاب های مختلف نیز می تواند به آشنایی دانشجویان با مقاله کمک زیادی بکند. همچنین ضروری است که دانشجو توانایی جستجوی اینترنتی مقالات را نیز داشته باشد تا بتواند به خوبی از تحقیقات گذشته در زمینه مورد استفاده کند.


مرحله دوم: طرح تحقیقاتی دانشجویی
طرح های تحقیقاتی دانشجویی طرح های ساده ای هستند که مجری اصلی آن ها دانشجو است. توضیحات بیشتر درباره این طرح ها را می توانید در این بخش مشاهده نمایید. برای طی کردن این مرحله پیشنهاد می کنیم که به هر یک از اساتید مورد علاقه خود در مقطع علوم پایه و یا مقطع بالینی مراجعه نمایید و ضمن توضیح طرح تحقیقاتی دانشجویی از آن ها یک موضوع ساده (مثلا پرسشنامه ای یا مروری) بخواهید. همچنین می توانید درباره یکی از موضوعاتی که برای خودتان مورد سوال است و پاسخ دقیق آن را جایی نیافته اید، تحقیق کنید. پس از نوشتن پروپوزال مربوطه، از استاد خود بخواهید که پروپوزال را تصحیح کند و آن را برای "کمیته تحقیقات دانشجویان" ارسال نمایید. طرح های تحقیقاتی دانشجویی معمولا به دلیل سادگی به صورت مقاله ارائه نمی شوند و پس از پایان کار تنها گزارش نهایی ارائه می شود.
مهمترین مزیت این طرح ها که مد نظر ماست، تمرین نوشتن پروپوزال، تمرین ارسال طرح های تحقیقاتی و آشنایی با قراردادها، و تمرین اجرای یک طرح تحقیقاتی است که بودجه آن تامین می شود. پس از اجرای یک یا چند طرح تحقیقاتی دانشجویی، شما آمادگی کافی را برای وارد شدن به مرحله بعد خواهید داشت.


مرحله سوم: طرح تحقیقاتی براساس اولویت های پژوهشی
شما می توانید اولویت های پژوهشی دفتر استعدادهای درخشان را در این بخش مشاهده نمایید. پس از انتخاب یک زمینه به استاد مورد نظر مراجعه نمایید و از ایشان بخواهید با توجه به سابقه علمی و علاقه شما، از همکاری شما در طرح های در حال اجرای خویش استفاده کند. البته جا دارد ذکر کنیم که ممکن است برخی از اساتید در زمان مراجعه شما در حال انجام تحقیقی در زمینه مورد نظر شما نباشند ویا تیم دانشجویی در اختیار نداشته باشند و مسئولیت شروع کار به شما واگذار شود. در این حالت سابقه شما در طرح های تحقیقاتی دانشجویی به شما کمک خواهد کرد. (چنانچه بدون هیچ تجربه ای شروع به یک کار جدی کنید، ممکن است شما از پیشرفت کند کار دلسرد شوید و استاد راهنمایتان از توانایی شما ناامید!) پس از پایان کار، معمولا طرح های تحقیقاتی به صورت مقاله چاپ می شوند.


مرحله چهارم: مقالات مروری
مقالات مروری، مقالات پر ارزشی هستند که معمولا توسط افراد با سابقه در آن زمینه خاص نوشته می شود و در آن به مرور یک موضوع خاص در میان تحقیقات گذشته می پردازند. حال چنانچه شما برای نوشتن پروپوزال جستجوی جامعی در میان مقالات موجود انجام داده باشید (همچنان که برای نوشتن یک پروپوزال خوب ضروری است) و با توجه به اینکه استاد راهنمای شما در زمینه مورد نظر سابقا تحقیقاتی انجام داده است، شما می توانید با راهنمایی ایشان از بخش "مروری بر مقالات" پروپوزال خود، یک مقاله مروری بنویسید و حتی قبل از اجرای طرح اصلی، آن را به چاپ برسانید و انگیزه خود را برای ادامه تحقیقات افزایش دهید! راهنمای نگارش مقالات مروری را از این بخش می توانید دریافت کنید.


مرحله چهارم: گزارش مورد
گزارش مورد یا case report مقاله ایست که موارد خاص پزشکی را ارائه می کنند. چنانچه شما ارتباط خود را با استاد راهنمای طرح اصلی خود حفظ کنید، می توانید موارد خاص تحت درمان ایشان را به صورت case report به چاپ برسانید.


مرحله چهارم: ارائه شفاهی و پوستر
همانطور که در بخش تعاریف ذکر شد، یکی از راه های ارائه گزارش نهایی، کنگره های علمی است. شما می توانید قبل از چاپ مقاله طرح اصلی خود، آن را به صورت پوستر و یا oral presentation ارائه کنید. همچنین چنانچه ارتباط خود را با استاد راهنمای خود حفظ کنید، می توانید از ایشان بخواهید که طرح های تحقیقاتی یا پایان نامه های قبلی خود را که به صورت مقاله چاپ نشده اند، در کنگره های علمی ارائه دهید. و این تمرین بسیار خوبی برای شما خواهد بود!

 

 

مقدمه!!
شاید برخی از دانشجویان دندانپزشکی در آغاز ورود به دانشگاه هیجان زیادی برای شروع کار تحقیقاتی داشته باشند. اما ناآشنایی آن ها با چگونگی کار کم کم موجب دلسردی ایشان و فراموش شدن تحقیقات می شود. دانشجویان مقطع علوم پایه آشنایی کمی با علوم و تحقیقات دندانپزشکی دارند و ارتباط کم آن ها با دانشجویان مقاطع بالاتر و اساتید دانشکده، باعث می شود تا امکان درگیر شدن در طرح های تحقیقاتی دندانپزشکی برایشان میسر نشود. پس از طی کردن دوره علوم پایه، زمانی که دانشجویان وارد بخش کلینیکی رشته دندانپزشکی می شوند، همچنان آشنایی کافی با تحقیقات و مهمتر از آن روش تحقیق ندارند. تنها در ترم هشتم دندانپزشکی است که واحد درسی "روش تحقیق" ارائه می شود و در ترم نهم دانشجویان شروع به فکر کردن درباره پایان نامه و طرح تحقیقاتی می کنند. نتیجه چنین سیستمی اجرای حداکثر یک یا دو طرح تحقیقاتی توسط هریک از دانشجویان دندانپزشکی در طول دوره شش ساله تحصیل است. شاید اگر از همان آغاز دورنمای راه پژوهش به دانشجویان نشان داده شود، طرح های بیشتری توسط دانشجویان اجرا شود.
براین اساس ضرورت تهیه یک راهنما برای دانشجویان علاقمند به تحقیق آشکار می شود. هدف از تهیه این راهنما کمک به دانشجویانی است که به پژوهش علاقه دارند و تنها به اجرای یک طرح تحقیقاتی در طول دوره تحصیلی خود اکتفا نمی کنند. این راهنما می تواند برای کلیه دانشجویان دندانپزشکی مفید باشد و هرکس براساس توانایی های خود، پژوهش را از یکی از مراحل پیشنهادی آغاز کند.
در دفتر استعدادهای درخشان برآن شدیم تا ضمن برگزاری کارگاه های آموزشی و ارائه آموزش های اینترنتی در زمینه پژوهش، تجربیات خود را نیز در این زمینه به دانشجویان منتقل کنیم. تهیه این راهنما حاصل همیاری و همکاری بسیاری از دانشجویان دفتر استعدادهای درخشان بوده است. در اینجا لازم است از کلیه افرادی که در تهیه این راهنما ما را همیاری نمودند تشکر و قدردانی کنیم؛ آقای خسرویانی، آقای آلام، خانم نحوی، خانم ساعدی، خانم روحانی و خانم خیری. امیدواریم این راهنما برای دانشجویان دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی مفید بوده و راه پژوهش را برای ایشان روشن تر کند.

 

تعاریف
(این تعارف به شکل مصطلح و نه علمی ذکر شده اند.)
پروپوزال: فرم پیش نویس طرح تحقیقاتی است که توسط پژوهشگر و همکارانش تکمیل می گردد و در آن، موضوع مورد تحقیق بررسی می شود و روش اجرای طرح به طور کامل تشریح می شود.


طرح تحقیقاتی: زمانی که پروپوزال به یک سازمان بودجه دهنده برای تصویب و دریافت هزینه ها ارسال می گردد، طرح تحقیقاتی نامیده می شود. پس از تصویب، قراردادی بین مجری طرح و سازمان مربوطه بسته می شود و طرح تحقیقاتی مصوب نامیده می شود.


گزارش نهایی: پس از اجرای هر طرح تحقیقاتی، پژوهشگر موظف است گزارش پایان کار را برای سازمان های بودجه دهنده ارسال کند. چنانچه گزارش نهایی در یک مجله علمی به چاپ برسد، به آن مقاله می گویند. به علاوه، پژوهشگر می تواند گزارش نهایی کار خود را به صورت پوستر یا ارائه شفاهی در کنگره های علمی ارائه کند. (معمولا پرداخت بخشی از هزینه کار بعد از ارائه گزارش نهایی یا مقاله انجام می شود.)

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب منتحب

کارگاه روش تحقیق
از پروپوزال تا پایان نامه (مراحل، راهنمایی های لازم و فرم های مربوطه)

در طول دوره تحصیلی داکترای عمومی دندانپزشکی، هر دانشجو باید یک پایان نامه بنویسد. هشت واحد در قالب چهار رساله برای پایان نامه در نظر گرفته شده است. در این بخش راهنمایی هایی که برای گذراندن هریک از این واحدهای درسی لازم است، به صورت مفصل ارائه می شود. همچنین مطالبی نیز در مورد نحوه چاپ مقاله و گرفتن نمره کامل نیز آورده شده است.

Read More

Impact Factor یا عامل تاثیر چیست؟

(برای دسترسی به IF مجلات دندانپزشکی ISI اینجا را کلیک کنید.)

 
در این مقاله ضمن تعریف impact factor، نحوه محاسبه و نکاتی درباره اعتبار و نحوه استناد به آن توضیح داده می شود.

Read More

تشویقی مقالات (مبلغی که بابت انتشار هر مقاله توسط دانشگاه پرداخت می شود)

در این بخش مبلغی که توسط معاونت پژوهشی دانشگاه در ازاء چاپ مقاله به نویسندگان به عنوان تشویقی داده می شود و را دریافت آن نوشته شده است.

Read More

چگونه یک مقاله مقاله مروری بنویسیم (مقاله آموزشی)

در این بخش، یک مقاله آموزشی که در آن نحوه نوشتن مقاله مروری و مراحل مختلف کار توضیح داده شده است، برای دانلود قرار دارد.

Read More

راهنمای جامع تحقیقات برای دانشجویان

دفتر استعدادهای درخشان، براساس تجربیات دانشجویان ترم های بالاتر راهنمای زیر را برای کلیه دانشجویان دانشکده تنظیم کرده است.در این بخش این راهنمایی ها به صورت مرحله به مرحله به همراه توضیحات مربوطه، قرار داده شده است.

Read More

آموزش پروپوزال نویسی

(بروز رسانی در 11 خرداد 92)

 در این بخش دو جزوه آموزشی کاربردی به عنوان راهنمای تکمیل پرپوزال پیشنهاد طرح تحقیقاتی برای دانلود قرار داده شده است.

Read More

راهنمای دریافت متن کامل مقالات (Fulltext)

با توجه به مشکلاتی که در حال احضر برای دریافت متن کامل مقالات وجود دارد، در این مقاله سعی کردیم با معرفی راه های مختلف و وبسایت ها، دانشجویان را در زمینه دریافت متن کامل مقالات راهنمایی کنیم.

Read More

medical-proposal

خبرنامه دفتر استعدادهای درخشان

خبرنامه سایت، شامل آخرین اخبار مربوط به استعدادهای درخشان و تازه های آموزشی و پژوهشی وبسایت برای دانشجویان و اهالی پژوهش است. تعداد ایمیل های ارسالی یک یا دو ایمیل در ماه است و شما هر زمانی که بخواهید میتوانید ایمیل خود را از لیست حذف کنید.


برای اشتراک خبرنامه ایمیلتان کافی است



تماس با ما

آدرس: تهران، ولنجک، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشکده دندانپزشکی، طبقه پنجم، دفتر استعدادهای درخشان Website:GTDS.ir Email:admin at GTDS dot ir

همچنین می تواندید از طریق فرم تماس با ما مکاتبه کنید.